Jakie są sposoby rozwiązywania problemów podopiecznych i zaspokajania ich potrzeb?

Na wstępnym etapie zadaniem asystentów było opracowanie długofalowego programu współpracy z podopiecznym. Oznaczało to zidentyfikowanie jego potrzeb w zakresie stanu zdrowia, zakupów, spacerów, chęci odwiedzenia placówki kultury i wielu, wielu innych.

Sygnały ze strony podopiecznych mają zaktywizować asystentów i skłonić ich do podjęcia koniecznych działań. Ich zadaniem jest budowanie zaufania i pogłębianie wzajemnych relacji. Prowadzone rozmowy powinny (w sposób delikatny i taktowny) dotknąć rozmaitych sfer życia, w których może występować potrzeba pomocy. Każda ludzka sytuacja jest inna, a wyłowienie w niej najważniejszych potrzeb wymaga czasu. Ale nasi asystenci robią wszystko aby sprostać temu wyzwaniu. Starają się zbudować właściwe relacje. Są możliwe różne scenariusze próby budowania relacji podopieczny – asystent. Okazuje się, że ważne są te drobne potrzeby: odwiedziny, wspólnie spędzony czas, wspólne porządki w mieszkaniu, picie herbatki, wyjście na spacer. Ale ważne są też te większe potrzeby: asysta podczas wizyt w przychodni i wyprawa do sklepu, bo dla niepełnosprawnej starszej osoby takie sytuacje to prawdziwe bariery.

Pomoc jest realizowana w ramach projektu Niepełnosprawni pragną godnego życia, a koszty projektu zostały dofinansowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego ze
środków PFRON.

Logo PFRON, Nie ma barier Dolny Śląsk, UMWD Dolny Śląsk, Stowarzyszenie Różowe Okulary