NORDIC WALKING – forma ruchu dla każdego

Zapraszamy pacjentów onkologicznych do zapisania się do sekcji nordic walking w naszym Stowarzyszeniu.

Nordic walking to ciekawa, a zarazem przyjemna forma odpoczynku, polegająca na marszu ze specjalnymi kijami. W porównaniu do zwyczajnego marszu, nordic walking angażuje mięśnie całego ciała. Ważnym czynnikiem jest możliwość uprawiania tej formy rekreacji właściwie przez każdego – bez względu na wiek, kondycję, czy tuszę. Niewielkie obciążenie stawów u osób ćwiczących nordic walking sprawia, że nie pogarsza stanu obolałych stawów, zwłaszcza kolanowych.

Mięśnie (m.in. klatki piersiowej, tricepsy, bicepsy, ramion i brzucha) są również inaczej stymulowane niż podczas zwykłego marszu. To prowadzi do większego ich wzmocnienia niż przy zwyczajnym chodzeniu, czy joggingu. Przy regularnym uprawianiu nordic walking mamy następujące korzyści:

– rozwija się siła i wytrzymałość ramion,
– łatwiej jest wchodzić na wzniesienia,
– spala się więcej kalorii niż przy normalnym chodzeniu,
– zwiększa się stabilność podczas chodzenia z kijkami,
– jest mniejszy nacisk na piszczele, kolana, biodra i plecy, co daje korzyści dla osób z ranami i nie dość silnymi mięśniami,
– odciążone są stawy, co jest szczególnie ważne dla osób starszych.

Nordic walking można uprawiać zarówno nad morzem, w lesie, parku czy w górach – przez cały rok. Aby w pełni korzystać z zalet nordic walking trzeba nauczyć się dobrze chodzić technicznie. Dlatego należy rozpocząć uprawianie nordic walking pod okiem instruktora, który nauczy prawidłowej techniki marszu i pomoże dobrać odpowiednie kije. Nauka chodzenia z kijkami nie jest trudna, oczywiście czas nauki uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji.

Badania wykazały, że dobry trening nordic walking pozwala osiągnąć takie korzyści zdrowotne, jak:
– usprawnienie układu oddechowego i sercowo-naczyniowego,
– zwiększenie poboru tlenu przeciętnie o 20–58 %, w zależności od intensywności wbijania kijków,
– rozwój wszystkich mięśni kończyn dolnych, prostowników kończyn górnych,
– wzmocnienie mięśni tułowia, ramion i barków,
– zwiększenie mobilności górnego odcinka kręgosłupa,
– złagodzenie napięcia mięśniowego w okolicy barków.

Ponadto w porównaniu ze zwykłym chodem człowiek uprawiający nordic walking spala przeciętnie 20–40 % więcej kalorii. Kijki pomagają również w utrzymaniu lepszej postawy, równowagi i stabilności podczas chodu w trudnym terenie.

Projekt jest współorganizowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
ds_logo


nw_www

Dodaj komentarz

Font Resize
Contrast