Neon nad ulicą Piotrkowską w Łodzi

W tym roku miasto Łódź obchodziło swoje 600. urodziny! Tym bardziej ucieszyliśmy się, że w ramach projektu Wspólnie mamy większe możliwości, będziemy mogli zwiedzić urokliwe zakątki tego wiekowego już miasta. Nasza trzydniowa wycieczka przebiegła w towarzystwie pięknej pogody oraz wspaniałych, uśmiechniętych ludzi. Nie zabrakło czasu wolnego, ale również zwiedzania z przewodnikami, którzy jak zawsze urozmaicali nasz pobyt ciekawostkami i anegdotami. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z naszego wyjazdu do Łodzi.

Pierwszy dzień spędziliśmy jeszcze poza miastem, na zwiedzaniu Zamku w Łęczycy. Romański gmach zrobił na nas kolosalne wrażenie. Tym bardziej, że przy okazji zwiedzania poznaliśmy również legendę o Diable Borucie, który osiedlił się na tym zamku w dawnych czasach.

Następnie pojechaliśmy zwiedzić Skansen w Kwiatkowie przybliżający dawną Łęczycką Zagrodę Chłopską i średniowieczne Grodzisko, po czym obejrzeliśmy powstałą w XII w. Archikolegiatę w Tumie.

Nasza wycieczka (w piątek!) zakończyła się wizytą w miejscowości Piątek, gdzie znajduje się geometryczny środek Polski. Z tej okazji wszyscy otrzymali uczestnicy otrzymali Certyfikaty potwierdzające zobaczenie środka Polski 😉

Kolejne dwa dni naszej wycieczki spędziliśmy już w samej Łodzi, którą zwiedziliśmy z przewodnikiem. Poznaliśmy historię rozwoju fabryk trzech największych fabrykantów, a także zobaczyliśmy jakie są efekty rewitalizacji tych wielkich obiektów. Każdy uczestnik zachwycił się obecnym sposobem ich wykorzystania. Dzięki wspaniałemu przewodnikowi i jego opowieściom, wszyscy będziemy pamiętać trzy najważniejsze nazwiska łódzkich przedsiębiorców XIX wieku: Poznański, Schiller oraz Geyer.

Drugiego dnia zwiedziliśmy również Centrum Nauki i Techniki, Księżego Młyna.

Obejrzeliśmy wnętrza Białej Fabryki Geyera, w której obecnie znajduje się Centralne Muzeum Włókiennictwa i Skansen Mieszczański.

Oczywiście przechodziliśmy się najsłynniejszą łódzką ulicą za dnia i w nocy. Oj, faktycznie to niesamowite miejsce. Piotrkowską i jej podwórka przerobione na lofty warto pooglądać o każdej porze dnia.

Zwiedzaliśmy nocą nie tylko ulicę Piotrkowską, ale również przepięknie oświetloną Manufakturę, która powstała w budynkach starej fabryki Izraela Poznańskiego.

Nasz ostatni dzień wycieczki, rozpoczęliśmy zwiedzanie od Cmentarza Żydowskiego, który jest największą pod względem powierzchni nekropolią żydowską w Polsce. Dzięki naszemu przewodnikowi, dowiedzieliśmy się, jakie są zasady chowania zmarłych w obrządku tej religii i dlaczego na pomnikach zamiast kwiatów i zniczy znajdziemy przyniesione kamienie. Odwiedziliśmy również refleksyjne miejsce pochówku ludzi z łódzkiego getta oraz zachwyciliśmy się monumentalnym grobowcem Izraela Poznańskiego. W 2015 r. cmentarz ten został uznany za Pomnik Historii.

Możemy pokusić się o stwierdzenie, że na koniec naszego zwiedzania zostawiliśmy sobie wisienkę na torcie. Pałac Izraela Poznańskiego, który że względu na formę i dekorację nazywany jest Łódzkim Luwrem. Zachwyca on nie tylko bogatą dekoracja zewnętrzną, ale również doskonale zachowanymi wnętrzami pałacowymi z reprezentacyjną lustrzaną salą balową. Od 1975 r. w Pałacu mieści się Muzeum Historii Miasta Łodzi, które przygotowało m.in. bogato wyposażone gabinety biograficzne osobistości związanych z Łodzią: Artura Rubinsteina, Jana Karskiego, Juliana Tuwima i innych. Świetnie zrobiona, bardzo ciekawa wystawa – na wspólnym podwórku pokazywała to, co w Łodzi było najcenniejsze, czyli jej wielokulturowość. Było co oglądać i polecamy taką wycieczkę wszystkim!

Nasza wycieczka była możliwa dzięki projektowi Wspólnie mamy większe możliwości, który był dofinansowany ze środków PFRON będących w dyspozycji MOPS we Wrocławiu.